Podcast 35: Jak se zbavit záchvatu úzkosti za 5 minut

Podcast 35: Jak se zbavit záchvatu úzkosti za 5 minut

Jestli patříte mezi naprosto přetížené maminky, nebo jste byli donuceni přestat pracovat nebo dokonce o práci přišli a i když se ze všech sil snažíte zachovat si pozitivní přístup a zdravý rozum, někdy nás všechny přepadnou momenty, ve kterých chytáme paniku.

A přesně pro takové chvíle je určené tohle mini cvičení.


Všechno je to o tom, že když se dostaneme do úzkých, když nás něco ohrožuje, tak jedna část mozku, které se říká amygdala, začne produkovat stresové hormony, jako jsou adrenalin a kortizol. A když jste ve stresu, další část mozku, které se říká prefrontální šedá kůra, úplně vypne, protože si myslí, že jsme ve fyzickém ohrožení. Zjednodušeně řečeno, i když nám fyzicky nic nehrozí, mozek se vypne a spustí jen obranné reakce – uteč, zachraň se. Přestane fungovat ta část, která má na starosti emoce, pochopení souvislostí a schopnost komplexního rozhodování.


Tenhle celý proces jde zastavit a dostat do latě jedinou fofr technikou, a to je správné dýchání a pravá dlaň položená na hrudníku v části, kde máte srdce. Tak se propojí rozum a srdce.


1. RUKU NA SRDCE

2. KONTROLOVANÉ DÝCHÁNÍ

Hluboký nádech na 4 sekundy,
zadržet dech v plicích na 4 sekundy,
hluuuuboký výdech z celých plic na 4 sekundy,
zadržet dech na 4 sekundy,
a zase znovu.


Říká se tomu dýchání do čtverce a používají ho třeba vojáci v krizových situacích i jogíni. A je to prakticky jediná šance, jak se z paniky dostanate do klidového režimu.

Není to teda tak jednoduché, jak to vypadá. Ale za 5 minut nebudete vědět, že vám bylo ouzko.


3. ŘEKNĚTE TO NAHLAS

Až tímhle dechovým cvičením dostanete prefrontální mozkovou část zase do klidu, aby mohla znovu vidět věci efektivně a v souvislostech, nastává druhá část cvičení a ta se jmenuje ŘEKNĚTE TO NAHLAS.


Víte, že když si potřebujete něco zapamatovat, tak si to řeknete nahlas. Od telefonního čísla až po nová slovíčka v cizím jazyce. A pro to, abychom si věci zapamatovali, tak je musíme opakovat. Nejen tím, že je opakovaně děláme, ale i tím, že věci opakovaně říkáme nahlas.

Opakování je zcela zásadní pro vytváření našich přesvědčení. Když vám někdo odmala říkal: Nejez, budeš tlustá, s největší pravděpodobností skončíte v dospělosti s poruchou příjmu potravy.


A v téhle době, když vám někdo od rána do večera říká, že jsme v neřešitelné situaci, že nebezpečí číhá za každým rohem a je konec světa, tak po zpravodajské masírce z televize nebo internetu od rána do večera, tomu prostě uvěříte, ať chcete nebo nechcete. Můžete být pragmatičtí, jak chcete, ale když to do vás někdo melduje horem dolem, tak se pocitu úzkosti prostě neubráníte. Tečka.

Nahlas řekněte nějakou svou pozitivní afirmaci. Stačí jedna věta, která vám přináší klid a rozumný pohled na věc.


Marie Forleo používá větu: VŠECHNO JE ŘEŠITELNÉ a mě vlastně sedí skvěle i na tuhle dobu. Protože i když to není lehké, tak máme střechu nad hlavou, máme co jíst a nikdo po nás nestřílí. I když se třeba budeme muset nachvíli uskromnit, všechno má svoje řešení.

Pamatujte si, že nejsilnější jsou slova, která říkáme sami sobě. A je strašně důležité, abychom oddělovali fakta od významu slov, kterým ta fakta popisujeme. Fakta jsou objektivní realita. Jako: přišla jsem o práci, mám vážnou nemoc, venku prší. Ale tohle neznamená, že jste zkrachovalec, zlomená osoba nebo že je život proti vám. To, jak objektivní situaci popisujete, je totiž vždycky na vás.


Neznamená to samozřejmě, že objektivní fakta přikrášlujete. Znamená to, že i když nemůžeme kontrolovat události, které se dějí a zasahují nám do života, tak přesto můžeme kontrolovat, jak na ně zareagujeme a jaké uděláme další kroky, abychom se z toho dostali.

A pak teprve začněte hodnotit situaci – ano, není to úplně růžové, ale pořád můžeme žít svůj život. Ano, musíme se ve spoustě věcí omezit, ale můžeme být se svou rodinou. Ano, nemůžeme se cajdat po venku, ale o to víc si pak budeme vážit každého posezení s kámoškou v kavárně, každého nadechnutí vůně rozkvetlých kytek bez hadru přes nos i každého objetí, které jsme doteď považovali za samozřejmost.

Dávejte na pozor na sebe i na ostatní a za týden na stejném místě se budu těšit.


S láskou
vaše

Snímek-obrazovky-2020-06-21-v-23.23.04

Jsem Alenka

Miluju sílu stylingu a pozitivního myšlení. A podle fotek můžete poznat, co dělám pořád dokola: čtu, píšu, fotím a usmívám se, kudy chodím.

JAKÝ TYP OSOBNOSTI JSTE?

Jací jste, co je vaše silná stránka a pro jakou práci jste se narodili? Dejte mi 3 minuty vašeho času a dozvíte se to!

ZBOŽŇUJi KVÍZY, JDU NA TO!

A Few of My Favorite Things

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *